Visie en pedagogische beleid

KERNWAARDE  

 

Als gastouder werk ik vanuit een aantal kernwaarden, dit zijn;   

VEILIGE HECHTING: In de opvang staat veilige hechting centraal, waarbij ik streef naar het creëren van een omgeving waarin kinderen zich emotioneel veilig en geborgen voelen. Dit betekent dat ik zorg voor consistente en betrouwbare relaties, zowel tussen de kinderen als tussen mijzelf en de kinderen. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Door een veilige hechting te bevorderen, word er een stevig fundament gelegd voor de emotionele groei en het welzijn van ieder kind. 

OOG VOOR DE EIGENHEID VAN HET KIND: Ik erkennen en respecteren de unieke eigenschappen, behoeften en interesses van ieder kind. Door aandacht te hebben voor de eigenheid van het kind streef ik ernaar om een omgeving te creëren waarin elk individu zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Door te luisteren naar hun stem en hen te ondersteunen bij het verkennen van hun identiteit, moedig ik een gevoel van eigenwaarde en zelfbewustzijn aan. 

TALENTONTWIKKELING: mijn beleid is gericht op het stimuleren van de talenten en interesses van ieder kind. Ik geloof dat ieder kind unieke vaardigheden bezit die ontdekt, ontwikkeld en gevierd moeten worden. Door een breed scala aan activiteiten en leermogelijkheden aan te bieden, moedig ik kinderen aan om hun talenten te verkennen, te ontwikkelen en te benutten, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en persoonlijke groei. 

AUTONOMIE: Ik streef ernaar om kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van autonomie en zelfstandigheid. Dit betekent dat ik kinderen aanmoedigen om keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen acties en beslissingen, en zelfstandig problemen op te lossen. Door ruimte te bieden voor zelfexpressie en zelfbeschikking, help ik kinderen bij het ontwikkelen van een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. 

ONTDEKKEN: Mijn beleid bevordert een cultuur van nieuwsgierigheid, exploratie en ontdekking. Ik geloof dat leren een avontuurlijke reis is, en moedigen kinderen aan om de wereld om hen heen te verkennen en te ontdekken. Door te experimenteren, vragen te stellen en nieuwe ervaringen op te doen, stimuleer ik de intellectuele, creatieve en sociale ontwikkeling van ieder kind. 

 

PEDAGOGISCHE DOELEN  

 

Professor J.M.A. Riksen-Walraven, voluit Janneke Marianne A. Riksen-Walraven, is een Nederlandse pedagoog die zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van kinderen en de kwaliteit van kinderopvang. Ze heeft veel onderzoek gedaan naar de effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van jonge kinderen en heeft bijgedragen aan het formuleren van pedagogische doelen voor de kinderopvang. 

Riksen-Walraven is vooral bekend vanwege haar werk rondom de pedagogische basisdoelen voor de kinderopvang, die in Nederland breed worden gebruikt als richtlijnen voor de kwaliteit van kinderopvang. Deze basisdoelen zijn gebaseerd op haar onderzoek naar de behoeften van jonge kinderen en benadrukken het belang van een veilige, stimulerende en pedagogisch verantwoorde omgeving voor hun ontwikkeling. 

 

De pedagogische basisdoelen voor de kinderopvang, zoals geformuleerd door Riksen-Walraven en haar collega's, zijn onder meer: 

Emotionele veiligheid: Het bieden van een veilige en vertrouwde omgeving waarin kinderen zich geborgen voelen en emotionele steun ontvangen. 

Persoonlijke competentie: Het stimuleren van de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfstandigheid en veerkracht bij kinderen. 

Sociale competentie: Het bevorderen van sociale vaardigheden, zoals samenwerking, communicatie en empathie, en het creëren van een positief groepsklimaat. 

Overdracht van waarden en normen: Het bieden van een omgeving waarin kinderen waarden en normen kunnen leren en internaliseren, zoals respect, verantwoordelijkheid en tolerantie. 

 

Deze pedagogische basisdoelen vormen de leidraad voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en zijn gericht op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen op emotioneel, cognitief, sociaal en moreel gebied.

 

HANDELINGSWIJZE PEDAGOGISCHE DOELEN  

 

EMOTIONELE VEILIGHEID: Het eerste pedagogische doel is het creëren van een omgeving waarin kinderen zich emotioneel veilig, geborgen en gewaardeerd voelen. Ik erken dat een gevoel van emotionele veiligheid essentieel is voor de algehele ontwikkeling van een kind. Daarom streef ik ernaar om een warme, ondersteunende en liefdevolle omgeving te bieden waarin kinderen zich vrij voelen om hun emoties te uiten, behoeften kenbaar te maken en zichzelf te zijn. Ik bouw sterke, vertrouwde relaties op met elk kind door middel van consistente zorg, individuele aandacht en begrip voor hun unieke behoeften. Door een veilige en voorspelbare omgeving te creëren waarin kinderen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, bevorder ik hun gevoel van eigenwaarde, zelfvertrouwen en welzijn. 

 

PERSOONLIJKE KWALITEITEN BEVORDEREN: Het tweede pedagogische doel is gericht op het bevorderen van de persoonlijke kwaliteiten van elk kind. Ik geloof dat elk kind unieke eigenschappen, talenten en interesses bezit die gekoesterd en ontwikkeld moeten worden. Daarom streef ik ernaar om een omgeving te creëren waarin kinderen worden aangemoedigd om zichzelf te ontdekken, hun passies na te streven en hun vaardigheden te ontwikkelen. Ik bied een gevarieerd scala aan stimulerende activiteiten, materialen en ervaringen die de nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfexpressie van kinderen bevorderen. Door kinderen aan te moedigen om te experimenteren, risico's te nemen en uitdagingen aan te gaan, help ik hen bij het ontwikkelen van zelfbewustzijn, veerkracht en een positief zelfbeeld. 

 

SOCIALE KWALITEITEN BEVORDEREN: Het derde pedagogische doel is gericht op het bevorderen van de sociale kwaliteiten van kinderen. Ik geloof in het belang van sociale interactie, samenwerking en empathie als fundamenten voor gezonde relaties en een positieve sociale ontwikkeling. Daarom streef ik ernaar om een inclusieve en ondersteunende gemeenschap te creëren waarin kinderen zich verbonden voelen met anderen, vriendschappen kunnen sluiten en hun sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen. Ik bied tal van mogelijkheden voor samenwerking, groepsspelen en gezamenlijk leren, waarbij ik kinderen aanmoedig om te communiceren, samen te werken, conflicten op te lossen en empathie te tonen voor anderen. Door het bevorderen van respect, tolerantie en waardering voor diversiteit, help ik kinderen bij het ontwikkelen van sociale competenties die hen in staat stellen om succesvolle relaties op te bouwen en effectief te functioneren in een sociale context. 

 

NORMEN EN WAARDEN OVERBRENGEN: Het laatste pedagogische doel richt zich op het overbrengen van belangrijke normen en waarden aan de kinderen in mijn gastouderopvang. Ik zie mijn rol als verzorger en opvoeder als een kans om kinderen te begeleiden bij het ontwikkelen van een sterk ethisch kompas en een besef van verantwoordelijkheid en respect voor zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Ik benadruk positieve normen en waarden zoals eerlijkheid, integriteit, vriendelijkheid, mededogen, respect en verantwoordelijkheid in al mijn interacties en activiteiten. Door het goede voorbeeld te geven, actief te luisteren naar de behoeften en zorgen van kinderen, en opvoedkundige momenten aan te grijpen, help ik kinderen bij het internaliseren van deze belangrijke levenslessen en het ontwikkelen van een moreel kompas dat hen zal begeleiden in hun verdere leven. 

 

PEDAGOGISCHE INVLOEDEN  

 

Als gastouder is het voor mij cruciaal om een omgeving te bieden die niet alleen veilig en ondersteunend is, maar ook stimulerend voor de ontwikkeling van de kinderen die aan mijn zorg zijn toevertrouwd. Om dit te bereiken, naast de pedagogische doelen van Professor J.M.A. Riksen-Walraven, put ik inspiratie uit de pedagogische benaderingen van vooraanstaande denkers zoals Emmi Pikler, John Locke en Rudolf Steiner. 

Emmi Pikler, een Hongaarse kinderarts en pedagoog, stond bekend om haar werk met baby's en jonge kinderen. Haar benadering is gebaseerd op het principe van respect voor het individuele kind en het belang van autonomie en zelfontdekking in de ontwikkeling. Als gastouder creëer ik een omgeving waarin kinderen de ruimte krijgen om op hun eigen tempo en manier te verkennen en te leren. Dit betekent dat ik hen aanmoedig om zelfstandig te spelen, te ontdekken en keuzes te maken. Het gevolg hiervan is dat kinderen een gevoel van zelfvertrouwen en onafhankelijkheid ontwikkelen, wat essentieel is voor hun verdere ontwikkeling. 

John Locke, een Engelse filosoof, benadrukte het belang van de opvoeder als gids bij de natuurlijke ontwikkeling van het kind. Hij geloofde dat kinderen van nature nieuwsgierig en leergierig zijn, en dat hun geest gevormd wordt door hun ervaringen en omgeving. Als gastouder moedig ik kinderen aan om hun eigen interesses na te streven en hun nieuwsgierigheid te volgen. Ik creëer een omgeving waarin ze worden aangemoedigd om vragen te stellen, te onderzoeken en te leren. Dit helpt hen om kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen, wat van onschatbare waarde is voor hun verdere academische en persoonlijke groei. 

Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie en het Waldorf-onderwijs, benadrukte het belang van kunstzinnige en creatieve activiteiten in het leerproces van kinderen. Hij geloofde dat kunst, muziek en ambachtelijke activiteiten niet alleen de verbeelding en creativiteit van kinderen stimuleren, maar ook bijdragen aan hun holistische ontwikkeling. Als gastouder integreer ik kunstzinnige en creatieve activiteiten in het dagelijks leven van de kinderen die ik verzorg. Ik moedig hen aan om te knutselen, te schilderen, te zingen en te dansen, en ik neem hen mee naar buiten om de natuur te ontdekken. Deze activiteiten helpen kinderen om hun verbeeldingskracht te ontwikkelen, hun creativiteit te uiten en een diepere verbondenheid met de wereld om hen heen te ervaren. 

In mijn rol als gastouder streef ik ernaar om een omgeving te creëren waarin kinderen zich vrij voelen om te verkennen, te leren en te groeien. Door de principes van Pikler, Locke en Steiner toe te passen, hoop ik bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfbewuste, nieuwsgierige en creatieve individuen die klaar zijn om de wereld te verkennen en te omarmen.

 

ONTDEKKING EN AVONTUUR 

In mijn opvang staat ontdekking en avontuur centraal. Ik moedig de kinderen aan om de natuurlijke omgeving te verkennen en te ontdekken. We maken regelmatig uitstapjes naar parken, bossen en andere groene gebieden waar de kinderen kunnen genieten van de frisse lucht en de schoonheid van de natuur. 

Tijdens deze uitstapjes hebben de kinderen de vrijheid om te spelen en te experimenteren met natuurlijke elementen zoals zand, water, stenen, takken en bladeren. Deze eenvoudige materialen inspireren tot creatief spel en stimuleren de zintuigen van de kinderen. 

 

Ontdekking en Avontuur: 

 In mijn opvang moedig ik de kinderen aan om de natuurlijke omgeving te verkennen en te ontdekken. We maken regelmatig uitstapjes naar parken, bossen en andere groene gebieden waar de kinderen kunnen genieten van de frisse lucht en de schoonheid van de natuur. 

Tijdens deze uitstapjes hebben de kinderen de vrijheid om te spelen en te experimenteren met natuurlijke elementen zoals zand, water, stenen, takken en bladeren. Deze eenvoudige materialen inspireren tot creatief spel en stimuleren de zintuigen van de kinderen. 

 

Educatieve Waarde: 

Het gebruik van natuurlijke elementen als speelgoed biedt talloze educatieve mogelijkheden voor de kinderen. Ze leren over de natuurlijke wereld om hen heen, ontwikkelen hun fijne motoriek en creatieve vaardigheden, en leren samenwerken en communiceren met elkaar. 

Door te spelen met de natuur ontwikkelen de kinderen ook een dieper respect en waardering voor het milieu, wat bijdraagt aan hun bewustwording en betrokkenheid bij duurzaamheid. 

 

Seizoensgebonden Activiteiten: 

Ik integreer ook seizoensgebonden activiteiten en natuurlijke materialen in ons dagelijkse speelprogramma. In de lente kunnen we bijvoorbeeld bloemen plukken en zaadjes planten, terwijl we in de herfst bladeren verzamelen en kunstwerken maken met herfstbladeren. 

Door bewust gebruik te maken van de seizoenen en de natuurlijke cyclus, geef ik de kinderen de kans om zich te verbinden met de natuur en te genieten van de wonderen van elk seizoen. 

Door de natuur te omarmen als een vorm van speelgoed, wil ik een omgeving creëren waarin de kinderen vrij kunnen verkennen, ontdekken en hun creativiteit kunnen uiten in harmonie met de natuurlijke wereld om ons heen.